
Woensdag 22 mei vond het tweede THIS is IT event plaats. Deze morgen ging Jort Kelder samen met tafelheer Hans Biesheuvel, ondernemer en oprichter van Ondernemend Nederland, in gesprek met klanten en IT-leveranciers over het huidige IT landschap. Ondernemers begrijpen het jargon van IT’ers (vaak) niet en willen gewoon hun producten of diensten verkopen. Waar ontstaan de misverstanden en hoe komt het dat ondernemers en IT-partijen elkaar niet goed verstaan?
Jort neemt ons aan de hand van de customer journey mee in de ervaringen van ondernemers met IT-partijen. Elke stap in de journey zit een gemêleerd gezelschap aan tafel, van leveranciers en consultants tot CEO’s en managers.
SEE, THINK, DO, CARE: hoe vindt u als ondernemer de juiste IT-partner?
Het huidige MKB landschap
Hans Biesheuvel opent het gesprek en geeft aan veel ondernemers te spreken en ziet (SEE) dat de crisis nog steeds zijn uitwerking heeft op de economie met name bij MKB bedrijven. De dagelijks werkzaamheden staan weer op de rit maar de stap naar innovatie en dus opnieuw verandering is voor vele nog een onzekere en grote stap. Hans is van mening dat IT-partijen het MKB mee moeten nemen in de wereld van technologie om ze te laten zien wat de mogelijkheden zijn. Niet in moeilijke taal en technische aspecten maar wat innovaties nu echt voor de ondernemer kunnen brengen. Wat kan ik morgen met deze techniek beter dan vandaag?
Duidelijke verwachtingen helpen u verder
Tijdens het gesprek wordt al snel duidelijk dat niet alleen de IT-partij een verantwoordelijkheid heeft. Als IT-leverancier leven we ons in uw business en verhaal in, maar het is daarbij tevens van belang dat u als ondernemer een duidelijke visie op de toekomst heeft (THINK). Een strategie waar wij aan bij kunnen dragen. Daarnaast is het formuleren van een functionele behoefte vanuit de ondernemer vaak een mooi startpunt voor een goed gesprek. Samenvattend stelt Jort, ‘Met een duidelijke vraag en strategie moet de ondernemer terecht kunnen bij een IT-partner. Vanuit zijn expertise bepaald de IT-partner welke oplossing/product het beste bij het bedrijf en de behoefte past.’
IT is meer dan techniek
Naast het leveren van de juiste technische oplossingen behoort ook de coachende rol tijdens de implementatie tot de service van een IT-partij (DO). De ondernemers aan tafel geven aan vaak niet de kennis in huis te hebben de nieuwe technologie goed te kunnen laten landen binnen de organisatie. Als IT-partij is het daarom belangrijk ook naar de daadwerkelijke uitwerking in het bedrijf te kijken. ‘De ondernemer ondersteunen, het faciliteren van de dagelijkse organisatie en het stimuleren van groei doormiddel van techniek. Dat is de rol van een goede IT-partner.’ aldus de consultant aan tafel.
Blijf in gesprek
Inmiddels zijn we aangekomen bij de nazorg (CARE) fase in de customer journey. Het leveren en implementeren van nieuwe technieken is één maar om een ondernemer echt te stimuleren te groeien en innoveren is het noodzakelijk met elkaar in gesprek te blijven. IT-projecten lopen vaak een langere periode. Veranderen er in deze periode omstandigheden in uw bedrijf of zijn er nieuwe technieken beschikbar? Wees hier dan beide eerlijk over en bespreek de impact op het oorspronkelijke plan met elkaar. Tijdig bijsturen is key in het succesvol implementeren van nieuwe technologie. Tot slot heeft Hans nog een laatste tip voor alle ondernemers:
‘Stop energie in de toekomst en niet in het in stand houden van gewoontes en huidige (gedateerde)technieken.’
NIEUWSBRIEF
Een maandelijkse update met tips, trends,
mogelijkheden en andere interessante content!