Onze online identiteit speelt een belangrijke rol in wat we mogen op internet en in online omgevingen. Over deze nieuwe identiteit is bij gebruikers nog zoveel onbekend dat we niet bewust om (kunnen) gaan met deze waardevolle online persoonlijkheid. We loggen overal zo gemakkelijk en snel mogelijk in en hebben niet in de gaten met wie we o.a. op deze manier onze persoonlijke online data delen.
Bij het inloggen op sociale media, in een webshop, in werkomgevingen of door gebruik te maken van een openbaar (onbeveiligd) netwerk geven we data vrij. Sta jij daar bewust bij stil? En weet je welke data je op dat moment vrijgeeft?
Deel jij bewust?
Het is belangrijk om je bewust te zijn van de data die je online deelt. Als je weet wanneer je welke data vrijgeeft dan weet je namelijk zelf ook welke keuzes er zijn. Door bijvoorbeeld in te loggen met DigiD vertrouwen we erop dat onze belastingaangifte netjes wordt ingediend zonder dat deze openbaar wordt. We gaan er daarbij al automatisch vanuit dat bij de belastingdienst niet iedereen maar enkel de personen die hiermee werken inzage hebben de in aangifte. Dit kan door een systeem aan de hand van de online identiteit van de medewerker worden bepaald.
Jij bent ook dataeigenaar
Hoe zit het dan met die foto op Facebook of je zoektocht naar een paar nieuwe schoenen op internet? In het geval van Facebook ga je met het delen van een foto als dataeigenaar akkoord met de dataverwerking van Facebook. De foto is vanaf dat moment voor Facebook en al je gewenste vrienden beschikbaar. Hier maak je dus een (bewuste) keuze om data te delen. Wordt deze foto gebruik voor een fakeaccount? Dan zijn we in wezen als dataeigenaar zelf de ‘veroorzaker’ van het misbruik. Vaak door (te) vrije instellingen.
En wat gebeurt er dan bij mijn zoektocht naar nieuwe schoenen? Via een zoekopdracht in Google speur je wat rond op internet en bekijk je foto’s en pagina’s van mogelijk nieuwe exemplaren. Een uur later verschijnen er ‘ineens’ allerlei schoenenadvertenties op je sociale media voorbij. “Huh, Ik heb toch niks verkeerds gedaan?’ Zul je vaak gedacht hebben. Het addertje zit hem vaak wederom in de vrije instellingen van je cookies. ’Ja die pop-ups die je zonder te lezen altijd maar gewoon accepteert om verder te kunnen.’ ???? Ook dan weet je dat bedrijven wel degelijk informatie van je hebben ontvangen zonder dat je je daar bewust van was. Voor een inkijkje in de wereld van dataverweking op sociale media is het kijken van ‘The Social Dilemma’ op Netflix een aanrader.
Ga bewust met data om
Vertrouwen en veiligheid zijn zaken die nauw verbonden zijn aan (online) identiteit. Zoals hierboven zijn er nog een tal van voorbeelden en manier waarop je online onbewust toch persoonlijke data deelt. Opereren vanuit vertrouwen is belangrijk maar blijf nadenken en ben je bewust van je rol die je als dataeigenaar, privé maar ook zakelijk, speelt. In real life werkt dit precies hetzelfde. Je geeft niet iedereen de sleutel van je voordeur, alleen degene die hier noodzaak toe hebben en die je de sleutel toevertrouwt. Lees ook eens het kleine lettertjes in een webshop of pas de cookies aan zodat de datadeling beperkt blijft. Je zult zien dat je wel degelijk een keuze hebt!